Glöm inte att skydda dig
Det finns många tillfällen då ett skydd är bra att ha, och det finns också tillfällen då ett korrekt skydd nästan är helt nödvändigt. Om du bedriver en verksamhet där du tillverkar saker, eller säljer produkter, så är det otroligt viktigt att ha rätt form av skydd. Det jag pratar om är skydd mot intrång på varumärke bland annat. Du vill ju inte att ditt varumärke ska användas på ett sätt som du inte godkänt. Det kan svärta ned ditt rykte om det används felaktigt, och det kan också gör att folk tjänar massor med pengar på ditt namn.
Ett exempel
Det finns exempel på företag som faktiskt tjänade på att deras varumärke användes av andra. Ett av dem är Frigolit. Det är ett företagsnamn, men ett ord som dagligdags används för att benämna cellplast. Företaget Frigolit var inte alls ledsna för att deras varumärke användes även för konkurrenters cellplast då det innebar att deras namn kom att bli synonymt med produkten. Skulle någon däremot börja sälja snabbmat och använda sig av McDonalds gigantiska gula M som symbol så skulle det snart bli problem. McDonalds har både varumärkesskyddat sitt M, och har också ett designskydd, eller mönsterskydd, och skulle vinna en rättegång utan problem. För att du ska få samma bra skydd, och hindra andra från att använda din design, ditt namn eller varumärke, bör du anlita en patentbyrå. Detta för att få hjälp med alla de kryphål som andra kan utnyttja till sin fördel. Så, glöm inte skyddet!